Keitä olemme

Kun ensimmäistä kertaa kohtasimme toisemme futiskentällä, emme voineet aavistaa, että tästä kohtaamisesta syntyisi yli kahden vuosikymmenen mittainen ystävyys. Pallon potkiminen yhdessä loi perustan suhteellemme, joka kesti läpi koulujen ja jatkui vielä senkin jälkeen, kun koulupolkumme erosivat.
Yhteinen harrastus ja samat koulupenkit pitivät meidät yhteydessä nuoruuden levottomina vuosina. Yläasteen päätyttyä tie vei eri kouluihin, mutta ystävyys pysyi vahvana. Artturi löysi intohimon tietotekniikkaan, kun taas Marko suuntauduin kohti rakentamista.
Tampereen ammattikorkeakoulu yhdisti meidät jälleen, ja sieltä alkoi molempien ura omilla valitsemillamme aloilla. Artturi on toiminut yli kymmenen vuotta IT-konsulttina, tuoden asiantuntemustaan eri yrityksiin. Marko on työskennellyt rakennusinsinöörinä Suomen suurimmissa rakennusyhtiöissä.
Vaikka valitsimme eri polut, ystävyys ja yhteinen historia ovat aina olleet vahvasti läsnä elämässämme. Yhdessä olemme kokeneet muutokset, haasteet ja ilon hetket, ja tänä päivänä katsomme taaksepäin kiitollisina niistä vuosista, jotka ovat sitoneet meidät toisiimme.

 

Miksi vaatebrändi

Yhdessä päätimme haastaa itsemme ja astua uudelle, tuntemattomalle polulle – vaatealan yrittäjyyteen ilman aikaisempaa kokemusta. Vaikka olisi ollut helppoa pysytellä tutuissa vesissä, päätimme etsiä jotain fyysistä, jotain konkreettista. Jokin, jonka voisi nähdä ja kokea. Näin syntyi Wapisapi Oy.
Aluksi suunnittelutyömme oli intensiivistä. Keväällä 2023 pohdimme ja testasimme. Painoimme ensimmäiset testipaidat toukokuussa. Vaikka laatu ei täysin tyydyttänyt meitä ja punainen lanka puuttui, emme antaneet periksi. Halusimme tehdä jotain ainutlaatuista, jotain, mikä erottuisi joukosta.
Kesän aikana vahingossa syntynyt kuvioinnin idea muutti kaiken. Yhdistämällä erilaisia designeja ja kuvioita saimme aikaan yhtenäisen, mutta monipuolisen linjan. Innostuksemme ei tiennyt rajoja, ja prototyyppien saapuessa käsiimme olimme myytyjä. Nyt meillä oli täydellinen yhdistelmä designia ja laadukkaita vaatteita. Tämä paita oli nyt meidän näköisemme.
Vaikka kesä oli jo pitkällä ja ensimmäiset paidat olivat valmiina, päätimme olla kiirehtimättä julkaisun kanssa. Hioimme yksityiskohtia ja teimme pieniä korjauksia kuvioihin varmistaaksemme täydellisen epätäydellisen lopputuloksen.

 

Miksi wapisapi

Yrityksen nimeä ja perusajatusta ajatellessamme törmäsimme Wabi-sabi-filosofiaan, johon ihastuimme. Ajatus epätäydellisyyden korostamisesta tai hyväksymisestä kiehtoi meitä. Nykyisessä hektisessä maailmassa haetaan ja pyritään täydellisyyteen ja välillä tuntuu, että mikään ei riitä. Aina odotetaan enemmän, paremmin ja kovempaa. Pitää olla tietyn näköinen, tyylinen, hajuinen tai mitä tahansa. Kaikki epätäydellisyydet kuitenkin tekevät meistä uniikkeja ja täydellisiä juuri sellaisenaan. Emme voi mitenkään olla samanlaisia kuin joku muu, oli kyseesä ulkonäkö, persoona, huumorintaju tai mikä tahansa.

Miksemme siis tämän muun tavoittelun sijaan keskittyisi itseemme ja korostaisi omia uniikkeja piirteitä, jotka ovat täydellisiä sellaisena kuin ne ovat. Tähän ajatukseen halusimme perustaa yrityksemme ja siihen liittyvän vaatelinjan. Vaatteita suunnitellessa huomasimme, että itseasiassa epätäydellisyyden tuominen kuviohin vaatii enemmän suunnittelua, sillä nykyiset työkalut toimivat niin hyvin, että asioiden tasaaminen tai täydellisten muotojen tekeminen on helpompaa kuin epätäydellisten. Meillä on myös paljon erilaisia ajatuksia, miten epätäydellisyyttä voidaan tuoda paremmin esiin, mutta tietyt tuotannolliset asiat rajoittavat meitä tässä vaiheessa. Olemme kuitenkin suunnitelleet selkeän tiekartan, jonka mukaan asioita voidaan kehittää etapeittain kohti visiota, jossa voimme tarjota vaatteita omalla kuvioidulla kankaalla ja leikkauksella.

 

ajatuksia yrittäjyydestä

Yrittäjyys ja sen tuomat innostukset ja samaan aikaan epävarmuudet ovat olleet tunnetiloja, joita olemme viime aikoina paljon kokeneet. Kaikki kuvioinnit, logot ja paitojen designit ovat meidän omia suunnitelmia. Emme siis ole ostaneet ulkopuolelta mitään suunnitteluun tai brändin rakentamiseen liittyvää, vaan kaiken olemme rakentaneet omalla intuitiolla ja omalla silmällä. Ajatusmaailma on ollut käytännössä, että tehdään itsellemme ja kyllä kaikki hyvä siinä seuraa perässä. On ollut mielenkiintoista huomata kuinka paljon ajatukset voivat vaihdella ihan parinkin päivän sisällä. Yhtenä päivänä pomppii innostuksesta, kun paidan design tuntuu niin hyvältä ja näyttää juuri siltä miltä haluaa sen näyttävän. Seuraavana päivän ajattelee, että onko se sittenkään niin hyvä ja kiinnostaako tämä ketään. Onko tämä ihan paska? Näissä tilanteissa on ollut tärkeä pitää fokus ja pieniä tavoitteita, joista on saatu myös jatkuvasti onnistumisia. Designejä olemme myös jakaneet lähipiirille luottamuksen saamiseksi. Olemme myös keskustelleet keskenämme, että pidetään tämän kanssa hauskaa eikä väännetä naama irvessä. Uskomme, että se tulee näkymään tekemisessä ja laadussa ja näin pystymme myös ajatelemaan järkevästi ja tekemään sellaista tuotetta jossa omat epävarmuudet eivät hämää vääränlaiseen tulokseen tai pelkoon olla menemättä eteenpäin.
Täysiä eteenpäin ja tehdään asiat tänään paremmin kuin eilen. Kaikki mitä ansaitaan tulee kyllä perässä.